lördag 10 januari 2015

Skaldjurspaj



Ytterligare en pajvariant! Här har jag använt det klassiska pajskalet, men det går lika bra med den magrare variant som jag hade till broccolipajen.


Pajskal:

  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • ½ tsk salt
  • 3 msk vatten

Fyllning

  • 100 g lagrad ost i tärningar
  • 200 g skalade räkor (500 g med skal)
  • 1 burk musslor i vatten
  • 100 g crabsticks skurna i bitar
  • 1 dl hackad dill

Äggstanning

  • 3 ägg
  • 3 dl gräddfil
  • salt och nymalen svartpeppar

Gör så här:

  1. Kör ihop pajen i en matberedare. Tryck ut pajen i en pajform och ställ in formen i kylen minst 30 minuter.
  2. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda pajskalet mitt i ugnen cirka 10 minuter.
  3. Fyll pajen med ingredienserna till fyllningen. Vispa samman äggstanningen och häll den över. Sätt in pajen mitt i ugnen. Sänk värmen till 200 grader och grädda cirka 1 timme.
  4. Låt pajen svalna en liten stund och servera med en grönsallad.

2 kommentarer:

  1. Ikväll ska jag prova din skaldjurspaj som verkar väldigt god!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skaldjur i augusti är en klassiker! Hoppas det smakade.

      Radera