måndag 5 augusti 2019

Dhal med gröna linser




Jag gör ofta dhal! Det indiska köket är världsbäst på vegetariska rätter. Vegetariska rätter som försöker efterlikna rätter med animaliskt protein tycker jag är en styggelse, och detta gör man aldrig i det indiska köket. Kött är kött, fisk är fisk och växtbaserat är växtbaserat, så vill jag ha det! I det här receptet på dhal använder jag gröna linser, kanske inte så ovanligt men för mig är det första gången! Det ger lite mer textur.

Ingredienser till 2 portioner

  • 1½ dl gröna linser
  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk rapsolja
  • 1 tsk malen koriander
  • 1 krm malen ingefära
  • 1 tsk malen spiskummin
  • 1 tsk garam Masala
  • 1 krm malen kanel
  • 1 burk krossade tomater
  • 250 ml kokosmjölk
  • 1 dl vatten
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 1 msk riven ingefära
  • salt och pressad lime
  • 1 påse bladspenat

Gör så här:

  1. Skölj och koka de gröna linserna i en kastrull för sig i saltat vatten ca 25 minuter under lock på svag värme.
  2. Skala och hacka lök, morötter och vitlök.
  3. Fräs hacket i lite rapsolja några minuter. Tillsätt kryddorna, rör om och fräs någon minut.
  4. Tillsätt tomater, kokosmjölk, buljongtärning och vatten. Låt alltsammans koka i cirka 30 minuter tills morotstärningarna är mjuka.
  5. Tillsätt de kokta linserna och koka upp någon minut.
  6. Smaka av med salt, riven ingefära och limejuice.
  7. Rör ner en påse färsk bladspenat strax innan serveringen.
  8. Servera med kokt basmatiris, naanbröd och myntayoghurt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar