onsdag 8 oktober 2014

Korv i ugn

Allt i ett!



Här serveras allt i en form och jag kan garantera att alla barn kommer att gilla detta. Jag åt det själv som barn och minns smakerna - min bror påstår att jag gjort några förändringar, men bara till det bättre!

4 portioner

  • 6 hg falukorv
  • 1 kg potatis (mjölig sort)
  • 5 dl gräddmjölk (välj själv proportionerna mellan grädde och mjölk)
  • 1 dl chilisås eller ketchup
  • 2 msk svensk senap
  • salt och nymalen vitpeppar
  • smör till formen


Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader och smörj en ugnsfast form.
  2. Skala potatisen och skär ner den i  grova bitar. Lägg i formen.
  3. Skär falukorven i skivor och bred lite senap på varje skiva. Stick ner korvskivorna bland potatisen.
  4. Vispa samman chilisås och gräddmjölk. Smaksätt med salt och peppar och häll blandningen över potatis och korv. Sätt formen mitt i ugnen och grädda cirka 60 minuter.
  5. Rätten blir godast om du gör den dagen innan den ska ätas och värmer den i ugnen. Då sätter sig smakerna och såsen reds fint av potatisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar