fredag 10 juli 2015

Ölmarinerad fläskkarré




Fläskkarré är bra grillkött med insprängt fett. För att ge köttet extra smak kan man marinera. Här har jag använt ett ljust öl och lök. Till köttet serverar jag färskpotatis som jag först kokat och sedan ger lite färg på grillen.

När jag var liten åt man bara sallad när det var säsong i Sverige och min mamma lät salladen ligga i en lag av salt, socker, ättika och vatten någon timme innan det var dags att äta. Här har jag gjort en variant som påminner om detta


2 portioner

  • 2 rejäla skivor benfri fläskkarré
  • 1 hackad gul lök
  • 33 cl ljust öl
  • salt och nymalen svartpeppar
  • olivolja att pensla med

Tillbehör

  • ½ kg kokt färskpotatis

Picklad sallad

  • ett huvud romansallad
  • 10 rädisor
  • ½ msk salt
  • ½ dl socker
  • 1/4 dl ättikssprit (12%)
  • 1 dl vatten

Gör så här:

  1. Mal svartpeppar över fläskkarréskivorna och lägg dem i dubbla påsar tillsammans med lök och öl. Låt marinera några timmar i kylskåpet.
  2. Salta köttet ,pensla med lite olivolja och grilla dem på inte alltför hög värme. Mot slutet av grillningen låter du kokta potatishalvor grilla tillsammans med köttet.
  3. Koka lagen till salladen och låt den svalna. Riv salladsbladen i grova bitar och skär rädisorna i tunna skivor. Lägg alltsammans i en skål och häll över lagen. Låt stå i kylskåpet en halvtimme.
  4. Skär köttet i grova strimlor.
  5. Lägg salladen i botten av ett serveringsfat. Lägg potatishalvorna över och toppa med köttstrimlorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar