måndag 26 december 2016

Risgrynsbrûlée



Efter lutfisken brukar vi alltid äta ris à la malta, men nu hittade jag ett recept på en risgrynsbrûlée som lät spännande. Jag lade till lite saffran för att öka julkänslan i desserten. Till brûléen serverade jag torkad frukt i lag.

Ingredienser till 6 portioner

  • 1 vaniljstång
  • 0,5 g saffran
  • 1 msk whisky
  • 2 dl vispgrädde
  • ½ dl strösocker
  • 4 äggulor
  • 4 dl risgrynsgröt
  • ½ dl rörsocker

Torkad frukt i lag

  • 2 dl vatten
  • 1 dl socker
  • 1 limefrukt
  • 200 g aprikoser
  • 100 g sultanrussin
  • 3 msk mörk rom

Gör så här:

  1. Koka upp vatten och socker till en sockerlag. Tillsätt rivet skal och saft från en limefrukt. Lägg i aprikoser och russin och koka på svag värme i 10 minuter. Tillsätt rom och låt svalna.
  2. Lägg saffran i whisky och låt dra i 30 minuter.
  3. Sätt ugnen på 175 grader.
  4. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg frön och stång i en kastrull tillsammans med grädde och socker. Koka upp och dra från värmen. Ta upp vaniljstången.
  5. Rör ihop äggulor och gröt i en bunke. Rör ner saffran och whisky. Tillsätt vaniljgrädden och rör ihop. Ta upp vaniljstången. Fördela smeten i smorda ugnssäkra portionsformar och ställ dem på en plåt. Grädda mitt i ugnen tills brûléen stannat (ca 40 min). Ta ut och låt svalna.
  6. Strö ett lager råsocker över brûléerna före servering och bränn av med en gasolbrännare.
  7. Servera med torkad frukt i lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar