fredag 18 september 2020

Surströmmingsdags



Tycker ni om surströmming? Jag är gillar det oerhört mycket och förstår mig inte på alla som föraktar detta, men i nästa ögonblick kan uttrycka sin förtjusning över fermenterade grönsaker. Surströmming är fermenterad strömming, inget annat.

Idag är det i alla fall dags att äta denna läckerhet, även om det i dessa tider inte blir ett stort kalas utan en stillsam middag för mig och min make.




Gör så här:

  1. Öppna en burk surströmming (filéer eller hela). Om du har svårt för doften föreslår jag att du håller burken under vatten och lutar den lite innan du sticker hål med konservöppnaren.
  2. Koka mandelpotatis (inget annat duger).
  3. Hacka rödlök
  4. Servera tillsammans med mjukt eller hårt tunnbröd. 
  5. En klämma är alltid gott och lättare för den ovane: skiva mandelpotatis och sprid ut den över brödet, lägg på bitar av surströmming och strö över rödlök. Rulla ihop eller om du äter hårt tunnbröd lägg en skiva ovanpå. 
  6. Njut tillsammans med en öl och kanske en liten snaps.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar