onsdag 27 maj 2020

Tomat- och fetabiff med bulgursallad, 2.0


Idag tog jag fram ett gammalt recept som jag hade här på bloggen för snart fem år sedan! Köttfärsrätter behöver alltid variation och den här biffen med soltorkade tomater och fetaost smakar gott. Jag har gjort några små förändringar - jag har svårt för att laga efter recept, även efter mina egna!

2 portioner

  • 3 hg blandfärs eller nötfärs
  • 6 soltorkade tomater i olja
  • 75 g fetaost
  • ½ dl hackad bladpersilja
  • 1 litet ägg
  • salt och nymalen svartpeppar
  • olivolja att steka i

Bulgursallad

  • 1½ dl bulgur
  • 3 dl vatten att koka i
  • salt
  • 1 finhackad röd knipplök
  • 2 msk finhackad bladpersilja
  • rivet skal av ½ citron
  • saften av ½ citron
  • 35 g färsk babyspenat (½ påse) eller röd mangold
  • salt och nymalen svartpeppar

Citronyoghurt

  • 1 dl turkisk yoghurt
  • rivet skal av ½ citron
  • 1 msk pressad citron
  • 1 tsk honung
  • salt och nymalen svartpeppar
  • ½ dl finhackad bladpersilja

Gör så här:

  1. Blanda samman ingredienserna till yoghurten och ställ in i kylen fram till serveringen.
  2. Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen.
  3. Blanda samman färs, ägg, persilja, smulad fetaost och hackade tomater. Smaksätt med salt och peppar. Forma till små biffar och stek dessa i olivolja, ca 3 minuter på  varje sida.
  4. Blanda kokt bulgur med lök, persilja, citronsaft och citronzest. Smaka av med salt och peppar och vänd till sist ner babyspenaten.
  5. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar