torsdag 13 juni 2019

Fläskkött med koreanska smaker



Jag gillar verkligen det koreanska köket och botaniserade idag i mina egna recept. För länge sedan lade jag ut ett recept på marinerat fläskkött som jag återvänder till idag. Något förändrat, men i stort sett samma. Håll till godo!

Ingredienser till 2 portioner

  • 350 g fläskkött
  • 1 röd paprika
  • 4 salladslökar
  • 1 msk neutral olja att steka i
  • 1 msk rostade sesamfrön

Marinad

  • 2 msk koreansk eller japansk soja
  • 2 msk hoisinsås
  • 2 msk risvinäger
  • 1 msk sesamolja
  • 1 tsk chiliflakes
  • 2 tsk gochujangpasta
  • 1 msk riven färsk ingefära
  • 2 krossade vitlöksklyftor
  • 1 krm grovmalen svartpeppar
  • några droppar tabasco

Gör så här:

  1. Strimla fläskköttet och vispa samman marinaden. Lägg fläskköttet i marinaden några timmar i kylskåpet eller över natten.
  2. Skär paprika i tunna strimlor och salladslöken i sneda skivor,
  3. Hetta upp en stor stekpanna med lite neutral olja. Låt fläskköttet rinna av och stek det i oljan tills det är genomstekt. (ca 5 min) Ta upp köttet och ställ det åt sidan,
  4. Stek paprikastrimlorna ett par minuter och fortsätt steka tillsammans med salladslök någon minut. Blanda sedan ner köttet. Tillsätt lite av marinaden och låt alltsammans bli varmt, Strö över lite rostade sesamfrön.
  5. Servera med nykokt ris och gärna lite picklad rödlök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar