måndag 17 juni 2019

Midsommar



Nu är det snart midsommar med allt vad det innebär i matväg. Vi har ju en tendens att alltid ta fram samma buffé året om till alla högtider. Bara jag får min matjessill på midsommarafton är jag nöjd. För att göra det smidigt för alla andra har jag samlat diverse recept som kan passa till midsommar under etiketten midsommar. Klicka runt bland recepten och skapa din egen midsommarbuffé, men glöm inte en god matjessill med färskpotatis, gräddfil och gräslök Om du vill ha ytterligare någon sillsort måste jag rekommendera den vitlöksgravade strömmingen. Jättegott!

Här kommer receptet i repris:

Tidsschema:

Onsdag:    Grava i ättikslagen och låt strömmingen stå i kylen till nästa dag
Torsdag:    Lägg strömmingen i såsen och låt stå till nästa dag
Fredag:      Midsommarafton!

Ingredienser:

  • 6 hg strömmingsfiléer (bör ha varit frysta före gravningen)
  • 4 dl vatten
  • 1 dl ättikssprit
  • 1 msk salt
  • 1 tsk nymalen svartpeppar
  • 2 msk olja med neutral smak
  • några dillstjälkar

Till såsen:

  • 1½ dl majonnäs av god kvalitet
  • 1½ dl gräddfil
  • 1½ msk svensk senap
  • 1½ msk ljus fransk senap
  • 1 tsk salt
  • 1½ dl finhackad dill
  • 1 dl finhackad persilja
  • ½ dl finskuren gräslök
  • 2 msk pressad citronsaft
  • 2 rivna vitlöksklyftor

Gör så här:

  1. Skölj strömmingsfiléerna och dra av skinnet, eller som min bror säger dra strömmingen av skinnet - det beskriver kanske bättre det man gör.
  2. Blanda ingredienserna till lagen och lägg i strömmingen. Rör om och se till att alla filéer kommer i kontakt med lagen. Ställ svalt och låt strömmingen ligga i lagen över natten eller minst 8 timmar.
  3. Blanda såsen. Låt strömmingen rinna av ordentligt och varva sås och strömming i en skål. Ställ svalt och låt dra minst 5 timmar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar