söndag 12 november 2017

Skånsk äppelkaka




Förra året ugnsstekte jag en kyckling i stället för gås till Mårten. I år blev det stekta urbenade ankdelar i stället. Svartsoppa är inte min favorit - den ersätts med trattkantarellsoppa (recept här på bloggen). Det enda som riktigt är som det ska är den skånska äppelkakan med smörstekta kavringsmulor och äppelkompott. Jag gjorde portionsformar med äppelkakan för att slippa rester.
Jag använder den äppelkompott jag har i frysen, men du kan självklart koka upp ett par skalade och urkärnade äpplen tillsammans med lite socker och använda detta.

Ingredienser till 2 portionsformar

  • 2 skivor kavring
  • 25 g smör
  • 2 tsk socker
  • ½  tsk kanel
  • 2 dl äppelkompott

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Mixa kavringen till smulor i en matberedare.
  3. Stek smulorna i smöret och smaksätt med socker och kanel.
  4. Varva smulorna med äppelkompott i 2 portionsformar. Börja och avsluta med brödsmulor.
  5. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
  6. Servera med vaniljsås eller vaniljglass
Anka med rösti, rödvinssky och ett fräs med brysselkål och äpple

Trattkantarellsoppa till förrätt



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar