fredag 6 oktober 2017

Surdegsbaguetter



I kväll blir det krabba (den är som finast nu). Bakade surdegsbaguetter för första gången, riktigt bra men det krävs kanske en och annan förändring för att jag ska få dem riktigt som jag vill. Ett par gram jäst och lite mindre surdegsgrund kanske, jag vet inte men fortsätter mina försök.

Så här gjorde jag den här gången:

Ingredienser till 3 baguetter

  • 1 dl surdegsgrund
  • 4 dl kallt vatten
  • 600 g vetemjöl
  • 1 msk salt

Gör så här:

  1. Blanda surdegsgrunden med vatten.
  2. Tillsätt mjöl och salt. Rör samman degen så att den precis går ihop.
  3. Plasta bunken och låt den vila i rumstemperatur ca 8 timmar.
  4. Häll ut degen på mjölat bakbord och vik den till ett paket. Lägg degen i en korg med mjölad bakduk och vik över bakduken. Ställ korgen i kylen över natten.
  5. Sätt ugnen på 250 grader (gärna varmluft).
  6. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i tre delar. Sträck ut delarna till  baguetter som du lägger i en baguettplåt eller på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl.
  7. Jäs under bakduk i ca 30 minuter. Snitta baguetterna.
  8. Grädda mitt i ugnen ungefär 20 minuter eller tills fått tillräckligt med färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar