lördag 14 maj 2016

Försommar i Berlin

En majvecka i Berlin betyder sparris, sparris och åter sparris. Den vita sparrisen är nästan en religion i Tyskland och används i en massa olika rätter. Att gå runt i matavdelningarna i de stora varuhusen är också en upplevelse. Jag tror att vi svenskar ofta har en missvisande bild av tysk mat. Det finns numera en mängd restauranger som serverar modern och fräsch mat. Här vill jag gärna ge lite inspiration, eftersom jag själv känner mig inspirerad av det jag ätit och sett under en vecka.




Flammekuchen eller tarte flambé med sparris och vårlök
Sparrisstånd på Alexanderplatz. Sparris från Beelitz är den bästa!

Kunde inte avhålla mig från att ta med lite sparris hem, annars finns det fin på torget här i Göteborg





 



 
Ravioli med ramslökspesto, vit sparris och parmachips - en fräsch sparrisrätt som serveras på restaurang Brechts nära Brechts gamla teater på Schiffbauerdamm.


Restaurang Brechts entré täckt av vinrankor

 
 
 
 
Här några bilder med läckerheter från matavdelningen på KaDeWe, det stora varuhuset som tidigare var Västberlins skyltfönster.


 

 
 


 
 


 
 
 
 

 
 

 
 


 
 








 
 Självklart måste man också äta korv i Berlin. En Berliner Currywurst från ett korvstånd är oundgängligt!
 
 
 
 
 


Lite fika med mandelkaka fick det också bli!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar